• OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,24%5 962,9
  • DOW 300,78%44 213,65
  • Nasdaq 0,07%18 985,38
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,67
  • OMX Baltic0,12%269,88
  • OMX Riga−0,13%874,27
  • OMX Tallinn0,19%1 726,29
  • OMX Vilnius−0,08%1 041,63
  • S&P 5000,24%5 962,9
  • DOW 300,78%44 213,65
  • Nasdaq 0,07%18 985,38
  • FTSE 1001,38%8 262,08
  • Nikkei 2250,68%38 283,85
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,96
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%108,67
  • 06.03.16, 15:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Vedu Aasiasse odavam kui Euroopasse

Käes on hea aeg eksportida eksootilistele turgudele, sest kaubavedu laevaga Aasiasse võib olla isegi odavam kui selle transport Euroopa piires. Mõni Eesti eksportija korraldab kogu transpordi ise, teine jätab selle kliendi hoolde.
Balbiino turundusdirektori Enel Kolgi sõnul on nad partneritele täpselt ära seletanud, kuidas nende tooteid eksportida tuleb.
  • Balbiino turundusdirektori Enel Kolgi sõnul on nad partneritele täpselt ära seletanud, kuidas nende tooteid eksportida tuleb. Foto: Meeli Küttim
Pane tähele
Kulusäästlik mõtlemine
Kogu töö peab sisu, järgnevuse, ajastuse ja tulemuste osas olema täpselt määratletud.
Kliendi ja tarnija iga kokkupuude peab olema otsene ning iga päringu saatmine ja vastuse saamine peab olema üheti mõistetav.
Teekond iga toote ja teenuseni peab olema lihtne ja otsene.
Kõik täiustused tuleb teha kooskõlas teadusliku meetodiga, õpetaja juhendamise all, organisatsiooni kõige madalamal tasemel.
Allikas: Niklas Modig, Pär Åhlström "See on lean"
Oma kauba välisriikidesse transportimisel tuleb leida usaldusväärsed koostööpartnerid ning mõelda ka kindlustamisele, kirjutab 8. märtsi Äripäev logistika rubriigis.
Hiiumaal höövelmaterjali tootva ettevõtte OÜ Vesset juhatuse liikme Toomas Perteli sõnul müüvad nad 99% oma toodangust tarnituna sihtriiki. "See tähendab, et korraldame valdava osa oma kauba transpordist ise," märkis Pertel. Selle tarbeks on puidutöötlusettevõttel tütarfirma OÜ Vesset Transport, mis korraldab kogu autotranspordi. Laevaveo korraldab aga laevafirma Eestis toimetav agent. 
Aasiasse saadab OÜ Vesset kaupa konteinerites, Euroopasse reeglina veoautodega, erandiks vaid Portugal, kuhu on kaupa konteineriga saata odavam. "Võtame oma tütarfirma autoga konteineri Muugalt peale, toome Hiiumaale, laadime täis ja viime Muugale tagasi," kirjeldas Pärtel.
Edasi läheb konteiner laevale, mis viib selle mõnda suurde Euroopa sadamasse, näiteks Hamburgi, kus see tõstetakse ümber ookeanilaevale. Konteineri saatmise hind Lõuna-Koreasse või Jaapanisse on Perteli sõnul soodsam kui veoautokoorem Prantsusmaale. Hinnaläbirääkimised käivad Perteli sõnul jooksvalt.
Kommentaar
Oluline on usaldus ja paindlikkus
Tuuli Haus, OÜ Loodusvägi logistikajuht
Usaldasime oma kaupade transpordi koostööpartnerite kätte, kuna omaenda masinapargi, vastavate süsteemide ning tööjõu ülevalpidamine ei ole meie ettevõtte suuruse juures mõistlik.
Teeme koostööd DSV ning DHLiga, samuti ETS Logistikaga. Meie jaoks on koostöö juures tähtis vastastikune usaldus, paindlikkus ja ausus, mis kõik aitavad kaasa kauba õigeaegsele ja turvalisele kohalejõudmisele. Lisaks pole sugugi vähem tähtis ka transporditeenuse hind.
Paratamatult võib kaupade vedamisel esineda probleeme, olgu selleks kauba hilinemine, vead peale- või mahalaadimisel või veelgi hullem, kauba kahjustumine transpordil. Vedude planeerimisel tasub igal ettevõttel kindlasti läbi mõelda, kas ja millistel juhtudel tuleks kaubale organiseerida lisakindlustus.
Klient hindab mugavust
Saku Õlletehase ekspordijuhi Margus Masingu sõnul jõuab Saku toodang välismaale kolmel moel. Esimesel juhul on kliendil oma partnerid, kes tema transporti korraldavad ja kellega klient ise arveldab. Teisel juhul on kliendil samuti oma partnerid, kuid nendega suhtlemine jääb Saku Õlletehase kanda. "Võtame neilt pakkumised, valime välja sobivama, korraldame transpordi ning lisame selle eraldi reana arvele," ütles Masing. Kolmas variant on see, kui kliendil pole partnerite suhtes eelistusi ja kogu logistika on usaldatud õlletehasele.
Masing ütles, et klient ootab eelkõige mugavust. Mida lähem on eksporditurg, seda suurem ja kindlam on kliendi partnerite ring. Kõige kaugematele turgudele on õlletehas transpordi otsast lõpuni ise organiseerinud. "Nendel puhkudel ootab klient tavaliselt täislahendust," ütles Masing ja lisas, et transpordi hind mõistagi kooskõlastatakse kliendiga.
Kõige kaugem turg, kuhu Saku eksportinud, on Uus-Meremaa – 16 700 kilomeetrit. Saku kaubakonteiner jõudis Aucklandi selle aasta veebruaris. "Aucklandi suundunud konteineris oli meie esindusõlu Saku Kuld, Humal&Oder eriõllede sarja IPA ja Dark Lager ning Kissi siidrid," ütles ta.
Ettevõte ekspordib 18 riiki, ekspordiks läheb pool toodangust, rääkis Masing. Ta lisas, et nad on oma toodangut viinud Hiina, Hongkongi, Singapuri, Austraaliasse. Üle Atlandi eksporditakse üsna regulaarselt Islandile, suurem tellimus on läinud ka Tšiili.
Tasub teada
Kuidas muuta oma tegevus kulusäästlikuks?
Määra väärtus lõppkliendi seisukohast.
Määra väärtusahel ja kõrvalda kõik sammud, mis väärtust ei lisa.
Pane väärtust loovad sammud voolama, et toode liiguks sujuvalt kliendi poole.
Kui vool on loodud, lase kliendil väärtust ühe etapi haaval kasvatada.
Protsess hakkab otsast peale ning jätkub seni, kuni saavutatakse selline täiuslikkus, et ilma raiskamiseta luuakse täisväärtuslikku väärtust.
Allikas: Niklas Modig, Pär Åhlström "See on lean"
Hinnad on muutunud
Võrumaal saematerjali tootva ASi Toftan turundus- ja müügijuhi Merli Randoja sõnul veavad nemad kaupa Euroopasse autode, laevade ja konteineritega ning ka kõiki kolme varianti kombineerides. Transpordiliik valitakse hinna ja ajakulu järgi.
Randoja sõnul veavad nad kaupa Aasiasse ja Lähis-Idasse ainult konteineritega ning Põhja-Aafrikasse laevadega. Hinnad on tema sõnul praegu sellised, et Kesk-Euroopasse on autoga märksa kallim vedada kui Aasiasse konteineriga. Hinda mõjutab tema sõnul transpordivahendite saadavus ja ka ekspordi-impordi tasakaal.
Toftan tellib transporditeenuseid enamasti Eestist. Hinnad on mõne koostööpartneriga kokku lepitud üheks aastaks, teistega lepitakse iga vedu eraldi kokku. "Üks kõige tähtsamaid asju on leida endale usaldusväärsed koostööpartnerid," rõhutas Randoja. "Sest üha enam kliente hindab tarnetäpsust ning kvaliteetset teenindust."
Samuti tasub Randoja sõnul kaup igaks juhuks kindlustada – ettearvamatusteks peab alati valmis olema.
Jäätise ja külmutatud toidukauba veol on transpordi kvaliteet erakordselt tähtis, ütles Balbiino turundusdirektor Enel Kolk. "Müüme oma tooteid ex-works tarneklausliga – kõik transpordiga seonduv on suuremate välispartnerite (nagu Taani ja Soome) endi kanda," selgitas Kolk. Seetõttu peavad ka transpordi hinna läbirääkimisi partnerid ise. Samas on Balbiino andnud klientidele ette tingimused, milline peaks olema kvaliteetne transport," lisas Kolk.
Autor: Ketlin Rauk, kaasautor

Seotud lood

Uudised
  • 22.06.17, 13:56
Balbiino kasvatas kasumit
Jäätisetootja Balbiino kasvatas müügitulu ning teenis üle 1,5 miljoni euro kasumit.
  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 16:24
Lindström: müügiinimeste tugevuste arendamine hoiab tiimi motiveeritu ja tulemuslikuna
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.

Äripäeva TOPid

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele